Afera o afty: Jak ta z pozoru przykra dolegliwość może pomóc w rozwijaniu emocjonalności dziecka?

 

Gdy dzieci męczy ból, szczególnie ten duży, jest to niemałe zadanie dla rodziców – a zadaniowość w tym aspekcie ma kluczowe znaczenie. Jednym z takich uciążliwych problemów są afty, powodujące rozdrażnienie i złość. Choć aktualnie wśród rodziców zaczyna dominować trend na świadome rodzicielstwo, ostatnie badania jednogłośnie wskazują, że umiejętność radzenia sobie z emocjami i ich przeżywanie, jak na przykład podczas doświadczania bólu, kształtuje się już na etapie wczesnego dzieciństwa. Większa świadomość w tym obszarze widoczna jest także w komunikacji marek produktów dedykowanych dzieciom.

 

Małe, ale obolałe

Afty to teoretycznie „mały pikuś” spośród wszystkich dolegliwości jakie mogą przytrafić się dzieciom – z fizjologicznego punktu widzenia jest to mała, niegroźna zmiana, natomiast jej oddziaływanie na komfort psychiczny jest ogromny. Oprócz tego, że wiąże się to z pieczeniem, swędzeniem i niezrozumianym przez dziecko bólem, uniemożliwiają one też normalne spożywanie posiłków, co w efekcie wywołuje płacz, złość i rozdrażnienie. Taka jedna mała afta naprawdę potrafi wywrócić życie rodzinne do góry nogami na kilka dni!

Jak ujarzmić ból fizycznie, ale też psychicznie?

Gdy dzieciom doskwiera ból, jak wytłumaczyć im jego przyczynę? W czasach wzrastającej świadomości na temat rozwoju emocjonalnego dzieci, coraz większą uwagę skupia się na prawidłowym podejściu do rozumienia emocji najmłodszych, stworzeniu przestrzeni na ich doświadczanie oraz nazwaniu. Z najnowszych danych wynika, że 17% dzieci w przedziale wiekowym 10-19 lat korzystało z usług psychologa szkolnego, prawie 5% czynnie korzysta, a 10% deklaruje chęć skorzystania z takiej pomocy[1]. To obrazuje skalę zjawiska jakim jest szukanie sposobów na radzenie sobie z własnymi emocjami, czyli brak edukacji w tym zakresie już od najmłodszych lat, a to właśnie między 3 a 5 rokiem życia zwiększa się u dziecka świadomość dotycząca emocji[2].

Badania pokazują, że zarówno dzieci, jak i rodzice, wolą radzić sobie z bólem w sposób zadaniowy[3]. Powszechnie wiadomo, że dzieciom najtrudniej jest właśnie zrozumieć skąd pojawia się ból, ale równie ciężko jest rodzicom, którzy muszą sobie z takim wyzwaniem poradzić pod każdym kątem, również psychologicznym. Na szczęście z pomocą przychodzi żel przyspieszający gojenie aft Sachol Kids oraz inicjatywa „Przeciwbólowe Bajki”, których zadaniem w tych kryzysowych sytuacjach jest wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci oraz odwrócenie ich uwagi od bólu.

 

Panujący obecnie rozkwit świadomego rodzicielstwa to bez wątpienia dobra zmiana dotychczasowych nawyków, a w ślad za tym trendem idą też przedsiębiorstwa i ich produkty. Jednym z pierwszych jest właśnie Sachol Kids, który również świadomie odnosi się do konsumentów i ich potrzeb – w tym przypadku tych małych, jak i tych dużych – czyli rodziców. Nasz produkt niesie ze sobą też wartość edukacyjną, która jest obecnie tak bardzo pożądana, bo świadomi rodzice już nie zagłuszają emocji swoich dzieci, lecz starają się wyjść im naprzeciw – wyjaśnia Tomasz Sroka z działu marketingu zajmującego się marką SACHOL® KIDS. Dlatego świetną pomocą są nasze Przeciwbólowe Bajki, bo uspokajają malucha, ale też edukują. Te historie to zbiór ciekawych przygód małych bohaterów, z którymi nasze pociechy będą mogły się utożsamić. Oprócz tego jest to świetne narzędzie dla rodziców, którzy szukają skutecznego sposobu na wyciszenie dla swoich dzieci, a tym samym na produktywne spędzenie czasu i promowanie zdrowych nawyków w postaci czytania książek – dodaje Tomasz Sroka.

 

Przeciwbólowe Bajki powstały z udziałem znanych osób ze świata parentingowego i są podzielone na różne kategorie wiekowe: dla maluchów od 3 roku życia, dla przedszkolaków w wieku 4-5 lat, dla dzieci w wieku 6-7 lat oraz dla starszaków w wieku 8-9 lat. Dzięki temu są one idealnie dopasowane do stopnia rozwoju emocjonalnego młodych odbiorców, a wszystkie cztery historie czytane są przez Katarzynę Łaskę – lektorkę, która udzieliła głosu m.in. ukochanej przez dzieci Elsie z Krainy Lodu. Natomiast dla rodziców może być ważne to, że za koncepcję historii odpowiada autorka książek dla dzieci Magda Mendel, którą merytorycznie wsparła psycholog dziecięca Aleksandra Belta-Iwacz (w internecie znana jako Mamologia), co jest gwarancją jakości i doboru tych treści. Dodatkowo akcję promują znani influencerzy tacy jak: Marta Mielczarska, O matko jestem matką, Marcin Pawlikowski (Extra tata) i Jakub Urbaniak (Podziarany tata).

 

 

 

 

 

 

 

Sachol Kids to żel na afty i aftowe zapalenie jamy ustnej u dzieci w wieku powyżej 30 miesięcy. Reklama prowadzona przez Bausch & Lomb Poland Sp. z o.o. Producent: Farmaceutici Procemsa S.p.A. Via Mentana 10 – 10042 Nichelino (TO), Włochy Sac-PL-2303-224

To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą.



[1] Frequency of use of a school psychologist in Poland 2022-2023, Statista 2023

[2] Joanna Matejczuk, Rozwój dziecka Wiek przedszkolny, Instytut Badań Edukacyjnych, 2014

[3] Jadwiga Bąk, Danuta Zarzycka, Anna Mazur, Radzenie sobie z bólem: polska wersja Kwestionariusza Radzenia sobie z Bólem dla dzieci i rodziców, 2022